- Komerční sdělení -aktualne

Analýza: Jak očkování ovlivní naši ekonomiku

V současnosti se rozbíhá očkování, které by mohlo vrátit náš život opět do normálu. Které sektory hospodářství mohou z očkování profitovat nejvíce a jaký dopad to bude mít na nás všech?
Koronakríza se nedotýká stejně celé ekonomiky, protože některé hospodářská odvětví ji pocítili mírnější, ale jiné segmenty jsou zasaženy velmi silně. Obecně můžeme říci, že služby jsou krizí a pandemií zasažené silnější než průmysl. Jde hlavně o oblast cestovního ruchu, hotely a penziony, restaurace, kavárny, zábavní podniky, fitnescentra a wellness a oblast umění a kultury. Právě tyto segmenty pocítili nejvýrazněji protipandemické opatření a došlo v nich k největšímu propadu tržeb a také k největší ztrátě pracovních míst. Proto je můžeme označit za “poražených v současné koronakríze”.

Naopak, vítězové v koronakríze prakticky neexistují. Existují ale odvětví, kterým se během krize daří lépe než ostatním. Z pohledu maloobchodu jsou to hlavně supermarkety a eshopy, které mohou být otevřeny i tehdy, když jsou ostatní prodejny kvůli lockdownu zavřené. Tržby internetových prodejců během první vlny pandemie sice také klesly, ale od července opět rostou a během podzimních měsíců zaznamenaly dokonce výrazně vyšší tržby než před rokem. Konkrétně v září se jejich tržby meziročně zvýšily o téměř pětinu, v říjnu o 16% a v listopadu o více než 9%. A téměř 7% -ní růst dosáhli iv posledním měsíci roku.

Na rozdíl od sektoru služeb si průmysl díky oživení globální poptávky hlavně z Číny a USA vede během druhé vlny pandemie lépe. I zde ale platí, že i průmyslníci jsou pandemií silně zasaženi. Pokud bychom chtěli identifikovat nějaké produkty, po nichž vzrostla poptávka vlivem pandemie, předpokládáme, že jde hlavně o farmaceutické výrobky, vitamíny, výživové doplňky, hygienické, čistící a dezinfekční prostředky, některé sportovní potřeby (jelikož fitku jsou zavřené a cvičíme individuálně doma nebo venku ), počítače a notebooky (protože pracujeme a učíme se doma) a podobně. Je jich sice málo, ale najdou se i tací poskytovatelé služeb, kterým koronakríza přinesla více zákazníků – mohli bychom sem zařadit hlavně různé kurýrní a doručovací služby, rozvoz jídla atd.

PR článek

Další články autora